19 مرداد 1393 - 13:25 شناسه خبر: 186 نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید منطبق با نیازهای جامعه باشد

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید منطبق با نیازهای جامعه باشد وزیر صنعت، معدن و تجارت:
 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید آموزش های فنی و حرفه ای منطبق بر نیازهای جامعه و تقاضا محور باشد.به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنف ...

 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید آموزش های فنی و حرفه ای منطبق بر نیازهای جامعه و تقاضا محور باشد.

به گزارش پایگاه خبری کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، محمد رضا نعمت زاده در مراسم امضای تفاهم نامه با وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : در نظامات مختلف دنیا و به خصوص در رشته های فنی و حرفه ای آموزش با کار آموزی و کار توام شده است و با این روش دانش آموزان این رشته ها به مسائل مربوطه مسلط می شوند .

نعمت زاده با بیان اینکه همراه نبودن آموزشها با کار دررشته های علوم انسانی نیز به چشم می خورد افزود: اخیرا در زمینه پژوهشی نیز طی جلسه ای با مجلس نیز در این زمینه بحث کردیم و به جمع بندی خاصی در این زمینه رسیدیم که باید پس از این برای اجرا نیز متعهد شویم و باید کارهای هدفمند با دیدگاههای نوآورانه انجام دهیم.

نعمت زاده انجام بازدیدهای دوره‌ای از واحدهای صنعتی و معدنی را از سوی دانش آموزان بسیار مفید و مایه کاربردی کردن آموزشها عنوان کرد و افزود : بازدید از واحدها، کاری است که در نظر داریم به صورت دوره ای برگزار شود وباید واحدهای صنعتی و تولیدی ملزم به انجام این بازدیدها شوند.

در این مراسم همچنین وزیر آموزش و پرورش همکاری بین دستگاهی را از مصادیق تدبیر مورد اشاره رییس جمهور دانست.

علی اصغر فانی گفت: در شرایطی که کشور با مضایق مالی مواجه است راه حلی جز تدبیر و استفاده از توان و امکانات سایر نهادها نیست و آموزش و پرورش توسعه مشارکت را به عنوان یکی از سیاستهای جدی خود اتخاذ کرده است.

وی افزود : در همین زمینه مردم ، اولیاء دانش آموزان سایر دستگاهها اعم از دولتی و غیر دولتی و نهادهای مردم نهاد و موسسات غیر دولتی عمومی مانند شهرداریها با این وزارتخانه مشارکت می کنند.

فانی تصریح کرد : رویکرد مهمی که با امضای این تفاهم نامه دنبال می کنیم تقاضا محوری است که اگر این مورد در آموزش و پرورش مد نظر باشد راه حل اساسی برای برون رفت از شرایط فعلی به شمار می رود.

به گفته وی تا آخر برنامه پنجم توسعه باید 46.2 درصد دانش آموزان متوسطه باید به هنرستان وارد شوند در حالی که این آمار الان 41.5 درصد است و هنرستانها از لحاظ تنوع رشته ای هم مشکل دارند و 80 درصد رشته ها در 5 رشته محدود شده است .

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد شورای 6 نفره متشکل از هر دو وزراتخانه بر حسن اجرای این تفاهم نامه نظارت و کار را عملیاتی خواهند کرد.

طبق این تفاهم نامه توسعه مشارکت دو دستگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر ، کمک تکنسیسن و تکنسین متناسب با نیاز حال و آینده بازار کار داخلی و خارجی در بخشهای صنعت ، معدن و تجارت ، توسعه و تقویت نگرش مثبت و گرایش دانش آموزان هنر جویان و فرهنگیان به صنعت و تجارت کشور باید مد نظر قرار گیرد.

متناسب سازی سرفصل و محتوای آموزشهای سطوح مختلف تحصیلی مرتبط با بخش صنعت ، معدن و تجارت خصوصا فنی و حرفه ای و کاردانش ، همکاری در توسعه مفاهیمی چون کارآفرینی ، تجاری سازی ، فناوری پیشرفته ، بهره وری ،الگوی مناسب مصرف و رقابت پذیری و سایر مفاهیم توسعه ای بین دانش آموزان ، استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزشی طرفین برای نیل به اهداف مشترک نیز از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

همچنین همکاری در تالیف کتب درسی در زمینه معرفی خبرگان و کارآفرینان ، مدیران موفق و چهره های ماندگار بخش صنعت ، معدن و تجارت و آموزش و پرورش ، بهره گیری از توان خبرگان جهت برنامه ریزی درسی و تهیه محتوای آموزشی ، سخنرانی های تخصصی و حرفه ای ، ارائه مشاوره های شغلی و .. به دانش آموزان در حوزه صنعت ، معدن و تجارت از جمله زمینه های همکاری این دو وزارتخانه است.

همکاری مشترک در تاسیس دبیرستانهای تخصصی به ویژه در حوزه فناوریهای جدید مانند دبیرستان بایو فناوری ، نانو فناوری ، مدرسه کارآفرینی و اطلاع رسانی برنامه های مشترک با تعامل میان سایت آموزش وزارت صنعت با وزارت آموزش و پرورش ، تهیه برنامه های رسانه ای مشترک جهت معرفی مشاغل حوزه صنعت ، معدن و تجارت از دیگر زمینه های ذکر شده در این تفاهم نامه به شمار می رود.

 

منبع: ایسنا

دیدگاه ها:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.